اولین معمار تاریخ

اولین سازه سنگی جهان

تاریخ معماری به زمان پا گذاشتن آدم به زمین برمیگردد ,آدمی برای داشتن سرپناه و جایی برای زندگی مجبور به ساخت بنایی برای رفاه و آسایش خود شد. از این رو نمیتوان گفت اولین معمار تاریخ چه کسی بوده , چه بساهزاران سال قبل از تاریخ ثبت شده توسط انسان زندگی کرده باشد یا حتی خود نخستین انسان باشد. با گذشت زمان مفهوم ساخت و ساختمان به انواع ابزاری برای ارائه قدرت میان قوم ها قرار گرفت.

گروهی از افراد با ساخت ساختمانها شروع به ایجاد جامعه کردند که با شکل گیری جامعه درخواست برای داشتن خانه و جان پناهی برای زندگی اهمیت معماری شکل ویژه ای به خود گرفت. تاریخ بشریت در گذشته همچون پازلی است که تکه های گمشده ی زیادی دارد.

ایمهوتپ

اما اولین معماری که نامش در کتابها ثبت شده ایمهوتپ نام دارد ,که یکی از مقامات مصر بوده ودر ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد زندگی کرده است . او یک معمار و دانشمند و پزشک در خدمت پادشاه مصری به نام جوزر بود , که در سال های ۲۶۱۱ تا ۲۶۳۰ در ساکارا در مصر میزیست. یکی از شاهکارهای معماری به نام هرم جوزر (هرم قدم) را طراحی و اجرا کرد. این هرم به عنوان مقبره ای برای پادشاه جوزر در چهار هزار و هفتصد سال پیش بنا شد .فرعونهای قبلی در سکوهای مسطح مستطیل که به عنوان مستبا نیز معروف بودند دفن شده بودند. اما این پادشاه مصری که به طور تقریبی ۳۸ سال حکمرانی کرد به ایمهوتپ دستور ساخت مقبره ای خاص را داد .

ایمهوتپ اولین معمار با طراحی نما خاص خود و قرار دادن سنگ های عظیم یا همان مستباها بر روی یکدیگر با شیبی از قبل تعیین شده, بزرگترین سازه سنگی بشر را ساخت. این طراحی نوآورانه بعداً تکامل می یابد و به اهرام مثلثی یک طرفه صاف در جیزه و سایر اهرام مصر تبدیل می شود.

هرم جوزر

خدایی شدن

از آنجایی که ایمهوتپ را مخترع شفا می‌دانستند، گاهی گفته می‌شود که او کسی است که الهه نوت (خدایی شدن آسمان) را بالا نگه داشته است، همانطور که گفته می‌شود جدایی نات و گب (خدایی شدن زمین) بوده است. چه چیزی مانع هرج و مرج شد به دلیل موقعیتی که او را در آن قرار می داد، گاهی اوقات گفته می شد که او پسر نات است. در آثار هنری او همچنین با الهه بزرگ، حاثور، که در نهایت به عنوان همسر رع شناخته شد، مرتبط است. او همچنین با ماعت، الهه‌ای که مفهوم حقیقت، نظم کیهانی و عدالت را تجسم می‌کرد، مرتبط بود که نظم را از هرج‌و‌مرج ایجاد کرده و مسئول حفظ آن است. همچنین پس‌از مرگ، مردم معتقد بودند که ایمهوتپ به خدا تبدیل شد.

دو هزار سال پس‌از مرگ او، مقام او به مقام یک خدا ارتقا یافت. او خدای دارو و شفا شد. او بعداً توسط یونانیان به اسقلبیوس مرتبط شد. او در منطقه تبس با آمنهوتپ پسر هاپو، که یکی دیگر از معماران خدایی بود، در ارتباط بود، جایی که آنها به عنوان “برادران” پرستش می شدند.

دایره‌المعارف بریتانیکا می گوید: «شواهد ارائه شده توسط متون مصری و یونانی این دیدگاه را تأیید می‌کند که شهرت ایمهوتپ در زمان‌های اولیه بسیار محترم بوده‌است… اعتبار او با گذشت قرن‌ها افزایش یافت و معابد او در زمان یونان مراکز آموزه‌های پزشکی بودند.”

سر ویلیام اوسلر، که «پدر پزشکی» واقعی بود، می‌گوید این ایمهوتپ است، «اولین چهره‌ای از یک پزشک که به وضوح از مه دوران باستان متمایز شد».

در فیلم مومیایی و دنباله‌های آن در سال ۱۹۹۹، مومیایی و بیشتر پیشینه‌ی تاریخی او بر اساس زندگی واقعی ایمهوتپ است. ایمهوتپ همچنین با توث، خدای مصری نوشتن، آموزش، سواد و کاتبان در دوره یونانی-رومی یکی بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دفتر معماری پلان پرزنت بر آن است که تجربیات 15 ساله مفید خود را جهت ارتقاع سطح کیفی معماری و ساختمان سازی مبتنی بر دانش و تجربه در اختیار همگان قرار دهد. از این رو وبسایت معماری پلان پرزنت در بخش های طراحی نما , بازسازی و مدیریت پیمان و پیمانکاری در حال ارائه خدمات است.

Scroll to Top
اسکرول به بالا